Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 11 april 2018

"Eldsystrar" av Susanne Boll

Det här var en intressant ny bekantskap! "Eldsystrar" är den första delen i en serie om psykologen Vera Lilja. Boken är lättläst, spännande och välberättad. Det tog mig mindre än en dag att läsa den och det får väl räknas som ett gott betyg. Dels var den som sagt inte speciellt tung att läsa, men jag ville också veta hur det hela hängde ihop och hade därför svårt att lägga den ifrån mig.

Psykologen Vera Lilja har mörka minnen från barndomen och plågas av skuldkänslor från tonåren då hennes föräldrar brann inne och hennes syster skadades svårt. Vera bor nu i Stockholm där hon har sin praktik, men besöker regelbundet hemstaden Motala där hennes syster bor på ett vårdhem. Vera har den senaste tiden mottagit hot och någon har också för första gången någonsin skickat blommor till hennes syster. Blommor som levererades med ett skumt meddelande som riktades till dem båda. När Veras favoritklient Ayana uteblir från en avtalad tid blir hon orolig, men det finns inte så mycket hon kan göra. Hon får dock snart veta att Ayana är anmälts försvunnen och att det inte finns några spår efter henne. Kan försvinnandet vara kopplat till Vera och de hot hon mottagit? Och har allt som sker något med Veras förflutna att göra?

Jag tycker att Susanne Boll har skrivit en intressant och bra första del i den här serien. Det är stor sannolikhet att jag kommer att läsa nästa bok när den kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar